חזרה למעלה

השפעת האינטרנט על תעשיית האופנה

 
קונים אופנה אונלייןתחום האופנה לא מנותק מהמתרחש במרחב הטכנולוגי. עליית האינטרנט והסלולר ב-20 ומשהו השנים האחרונות, מאפשרת לרבים להפוך את התחביב למקצוע או לערוץ הכנסות נוסף, ואף משנה את הרגלי הצריכה והקניות של מיליוני אנשים (גם בישראל).
 

בלוגרים מובילים

בישראל זה כמעט לא מורגש, אבל בלוגרים בתחום האופנה הם אחד הדברים החמים ביותר בתעשייה בחו"ל. הם מחווים דעתם על כל פריט-לבוש עלי אדמות, מרכזים סביבם אלפי קוראים נלהבים ולפעמים אף מסוגלים לחרוץ גורלות של בתי אופנה, דוגמנים ועוד.
 
גם בישראל יש כמה וכמה בלוגים מובילים בנושא אופנה, אך הם עדיין לא נמצאים במעמדם של מקביליהם בחו"ל. אחד הבלוגים המצליחים ביותר בעולם בתחום האופנה הוא הבלוג The Blonde Salad, עם עשרות אלפי מבקרים בחודש ומעל 800,000 עוקבים בפייסבוק.
 
עם הבלוגים המוצלחים לא פחות שמנוהלים על-ידי ישראלים, ניתן למנות את Ya Salam של קורין אברהם, וכן את פלטפורמת הבלוגרים Style Coalition שהוקמה על-ידי יולי זיו המתגוררת בניו-יורק – וכוללת כמעט 400 בלוגרים הכותבים באתר בקביעות, 40 מיליון מבקרים בחודש, 74 מיליון עוקבים ברשתות חברתיות ועוד.
 
בנוסף מתרחבת התופעה של וידיאו-בלוג ביוטיוב – בני נוער וצעירים חובבי אופנה וסטייל מעלים מגוון רחב של תכנים (עצות לאיפור, חוות דעת על בגדים ומוצרים), מושכים אליהם קהל ואף זוכים לקבל מוצרים מחברות מובילות כדי שיוכלו לסקר אותם. פועל יוצא של הפעילות הזו ביוטיוב, הוא שאפשר גם להרוויח ממנה כסף. על כך בסעיף האחרון.
 

אפלקציות אופנה וקניות באינטרנט

האינטרנט שינה מהיסוד את הצורה בה אנו עושים קניות. הדבר מורגש בעיקר בחו"ל, אבל גם בישראל התופעה החלה להתרחב בשנים האחרונות. רק לאחרונה פורסם בכלכליסט (5.10.14) ש-2.5 מיליון ישראלים מעדיפים לרכוש מוצרי צריכה באמזון, איביי, עלי אקספרס ופלטפורמות נוספות.
 
גם תחום האופנה לא נופל פה בין הכיסאות – 37% מהקניות אונליין של ישראלים מוקדשים לבגדים ולנעליים, עם עלייה משמעותית של מאות אחוזים מאז 2010 (בעיקר שמלות כלה, אופנת ילדים ואופנת נשים באופן כללי).
 
אתרים כגון סנאפט (Snapette) מציעים מגוון פריטי לבוש ואביזרי אופנה גם באינטרנט וגם באפליקציה ייעודית לסלולר. באתר איביי שמלת כלה עולה כ-1,000 שקלים בלבד, לעומת עשרות אלפי שקלים בארץ. כל זה מתבצע בכמה קליקים על הספה בבית; בהחלט שינוי משמעותי מאז הימים בהם האופציה היחידה הייתה להגיע פיזית לחנות, למדוד ולקנות.
 
רובנו עדיין מעדיפים לקנות בגדי מותגים בזול בצורה הזו, מכיוון שקצת קשה לנו לקנות "חתול בשק" האינטרנטי ולגלות רק אחר-כך שהבגד לא מתאים; אבל לאור העובדה שמיליוני ישראלים כן קונים פריטי אופנה באינטרנט – מעידה על כך שהצרכן הישראלי הפך מספיק מתוחכם כדי לדעת מה טוב לו גם ממבט (וירטואלי) ראשון.
 

עושים כסף מהבלוג

בעולם האינטרנט והסלולר קל יותר להרוויח כסף, אבל רק אם התוכן שאתם מייצרים מושך מספיק קהל. כל מי שיש לו אתר בבעלותו (דהיינו קנה דומיין ואחסון עצמאיים), יכול להרוויח כסף מתנועת הגולשים שהבלוג שלו מייצר. ניתן להציב מודעות גוגל באתר, קישורים לתוכניות שותפים ועוד – וככל שיהיה לכם יותר תנועת גולשים באתר, כך יעלה פוטנציאל הרווח שלכם.
 
בנוסף, אם התוכן שלכם מושך הרבה עיניים - גדלים הסיכויים שמשרדי יח"צ וסוכנויות אופנה יפנו אליכם בסופו של דבר. בישראל הדבר מתבטא בעיקר בהזמנות לאירועי אופנה ולאירועים אחרים, אך לא בכסף (עדיין לא). בחו"ל מדובר באנשים שכבר מרוויחים לא מעט מהבלוג שלהם, ויש כאלה שאפילו הפכו אותו לעסק במשרה מלאה הכולל כתבים, עורכים, צלמים ועוד.
 
כפי שצוין לפני כן, אם התוכן שלכם מעניין – תוכלו להרוויח ממנו כסף. אחת הפלטפורמות הבולטות ביותר בתחום היא לא אחרת מאשר יוטיוב, המשלמת כסף לערוצי תוכן נבחרים המושכים קהל רב (כדאי לעיין בכללי המונטיזציה של יוטיוב כדי לעמוד בקריטריונים).
 
דוגמאות לערוצי יוטיוב שכאלה הן ערוץ האיפור והטיפוח של המאפרת אשלי וקסמן בקשי, עם מעל 30,000 מנויים לערוץ ועשרות אלפי צפיות בכל סרטון שהיא מעלה; Miss NiBeri של ניקול בת ה-15, עם אלפי עוקבים ואלפי צפיות בכל סרטון; והרשימה יכולה להמשיך.